מנהלת עסק אפיה ביתי ומרגישה שהזמן בורח לך מהידיים?
קבלי 9 טיפים לניהול זמן אפקטיבי
(הטיפים לקוחים מתוך הרצאה שנערכה לקהילת ‘הקונדיטות של קונדיטה’ ע”י ענת רון)
כל אישה (או גבר) שמנהלים עסק אפיה ביתי, מרגישה לפעמים את ‘המלחמה’ בזמן: לחץ להכין את העוגות שהוזמנו, לשגר הצעות מחיר, לצלם את הקינוחים, לשלוח לרו”ח מסמכים, לכתוב פוסטים לרשתות החברתיות, לקנות מצרכים ולצד כל אלה, לנהל את הבית, לבשל, לסדר, לקחת את הילדים למסגרות, להקדיש זמן לזוגיות, שלא לדבר עלינו…
נשמע כמו משימה בלתי אפשרית לא?
אז איך יכול להיות שבכל זאת ישנן נשים שצולחות את זה ומספיקות הכל? הרי לכולנו יש את אותן 24 השעות.
אז קבלי ספויילר: הסוד הוא באופן שבו אנחנו מנהלות את הזמן. מי שיודעת לנהל את הזמן שלה באפקטיביות ולא נותנת לו לנהל אותה, לא רק שתהיה יעילה יותר, אלא גם תהיה שמחה, מאושרת ורגועה הרבה יותר.
אז איך עושים את זה?
הנה 9 טיפים לניהול זמן אפקטיבי:
- עבדי בסביבה מאורגנת. מחקרים מראים, שסביבה נקייה ומסודרת תורמת לפרודוקטיביות שלנו ולכן חשוב לסדר הן את המטבח והן את פינת העבודה שלך
- תכנני. כדי לא להישלט על ידי הזמן, אלא לשלוט בו, הקדישי זמן בסוף השבוע או בתחילתו לתכנון המשימות השבועיות שלך (כולל זמן התחלה וסיום), הן אלה שנוגעות לעסק והן אלה שנוגעות לבית, אלייך ולמשפחה
- תעדפי. לאחר שפרטת את כל המשימות שאת צריכה לבצע, תעדפי אותן לפי החלוקה הבאה: משימות חשובות ודחופות (שיש להשלימן ממש עכשיו), משימות חשובות ולא דחופות (יכולות להיעשות בשלב הבא), משימות לא חשובות אך דחופות (צריכות להתבצע) ומשימות לא חשובות ולא דחופות (שכרגע ברור שלא יטופלו). לאחר התיעדוף, הכניסי את המשימות לתוך היומן
- רכזי את המשימות במקום אחד. אם כל הבית שלך מוצף בפתקים, תזכורות, חלק כתובים בנייד וחלק בדפים שאת מוצאת על השולחן, שני את ההרגל הזה ורכזי את כל המשימות במקום אחד ועדיף בכזה שניתן לגבות אותו
- התחילי הכי חזק. יש לך משימות חשובות ו’כבדות’ להיום? התחילי איתן במקום עם משימות קלות, שהרבה פעמים גוזלות לנו זמן רב. את המשימות הפשוטות שבצי בין לבין, בחלונות זמן בהם את פחות מרוכזת
- רכזי משימות דומות. את צריכה לכתוב כמה הצעות מחיר? את רוצה לכתוב פוסטים לרשתות החברתיות? רכזי משימות דומות ובצעי אותן יחד, אחת אחרי השניה. למח קל לבצע סוג דומה של משימות ולא לעבור מדבר לדבר
- ומנושא לנושא, באותו הנושא: הידעת שמולטי טסקינג דווקא מורידה את הפרודוקטיביות? ישבת להכין הצעת מחיר ללקוחה? אל תכנסי לאינסטגרם תוך כדי לראות מה התחדש בפיד. למה? כי אין באמת דבר כזה ‘מולטיטסקינג’ והמעבר בין משימה אחת לאחרת מסיח את הדעת ומצריך זמן כיול מחודש כדי לחזור למשימה הראשונה
- שלבי חופשות ומנוחות. העובדה שאת עובדת בבית, כעצמאית, לא אומרת שלא מגיעות לך חופשות ומנוחות. להפך! חופשות ומנוחות חיוניות לבריאות הגוף והנפש שלנו ולכן חשוב לפרגן לעצמנו הפסקות קפה במהלך היום וחופשות
- הקשיבי לעצמך והיי בחמלה. לפעמים, אנחנו מתכננות, מתעדפות, לוקחות מרווחי ביטחון ולכאורה עושות הכל נכון ועדיין, הדברים לא קורים כמו שרצינו. חשוב שלא נלקה את עצמנו, נהיה סלחניות ונבין שגם אם יום אחד או יומיים לא הצלחנו לנהל את הזמן כמו שרצינו, מחר יגיע יום חדש ויש לנו את הכלים והיכולת לעשות את השינוי ולהתנהל בצורה אפקטיביות יותר
ברור שכדי ליישם את כל הטיפים האלה יש צורך בשינוי הרגלים ודפוסים שרובנו כבר חרטנו עמוק, אבל זה שווה את זה!
אם נדע לנהל את הזמן באפקטיביות, נהפוך לא רק לנשות עסקים מצליחות יותר, אלא גם לנשים שמחות, מאושרות ובריאות הרבה יותר וזה כבר טיעון מנצח 😉
קונדיטה,
הבית של האופים והאופות הביתיים של ישראל
ענת רון מלווה, מזה 15 שנים, מנהלות.ים וחברות, מרצה ומנחת סדנאות בארגונים ובאקדמיה, במכללה למנהל ובמכון הטכנולוגי חולון. מחפשת בנרות (ומוצאת) דרכים אפקטיביות לניהול זמן, ניהול אנרגיה ודרכים יצירתיות לעקוף דחיינות ולעודד יעילות