Search
Generic filters

מתכון למופלטה של השמחות

רגע לפני המימונה, הנה סיפור ומתכון למופלטה של השמחות:

ילדה קטנה שמגיעה מבית הספר הביתה, פותחת את הדלת ורואה את מכונת הבצק מחוברת לשולחן. זהו. אחר הצהריים שלי אבוד. סבתא הגיעה להכין עוגיות ואני צריכה לעזור.

***********

‘סבתא של צפת’ ו’סבתא של ירושלים’. ככה כינינו את סבתא סעידה ואת סבתא שמחה זיכרונן לברכה. מהן ומאמא שלי היקרה ירשתי את האהבה למטבח, לאפיה ובמיוחד, להכנת העוגיות והעוגות המרוקאיות.

לא אהבתי לאכול את דברי המתיקה האלה, אבל כן אהבתי ללוש את הבצק, לגעת בחומרים, להקציף ולהריח.

המימונה ואירועי בר ובת מצווה והחתונות המשפחתיות היו גולת הכותרת. אני זוכרת ימים בהם הייתי פותחת את דלת הבית ורואה מקבץ נשים מבוגרות מכונסות יחד במטבח, מכינות מלאי עצום של דברי מתיקה שהיו מסודרים יפה יפה במגשים חגיגיים וצבעוניים. זה היה אירוע של ממש. מעין טקס. הבית היה מתמלא ריחות עמוקים של ציפורן, קינמון ומי וורדים שהעידו על כך שמשהו מרגש ומיוחד עומד לקרות ולהפר את השגרה.

שירת הנשים התלוותה תמיד להכנה. הן היו מסלסלות ומספרות בדיחות שאת רובן לא הבנתי, כי נאמרו במרוקאית. זה לא מנע ממני להדבק בצחוק המתגלגל.

והתוצרים שלהן? הם היו מרהיבים.

צבעים עזים, שילוב של מתוקים ומלוחים, חומרים פשוטים כמו ביצים, סוכר וקמח עם מצרכים מובחרים ויקרים כמו קמח שקדים ובוטנים.

***********

ואני?

ילדה קטנה שלפעמים מעדיפה להיות עם החברות, לשחק ולהתבטל ונאלצת לתת יד למשימה ‘הלאומית’ ולעזור.

***********

היום אני אומרת תודה על המראות, הריחות, הטעמים והזיכרונות. בזכותם ובזכות אותן נשים למדתי איך הבצק צריך להרגיש, להריח ולהיראות.

לאורך השנים נחשפתי לעשרות מתכונים ושיטות הכנה של מופלטה: עם שמרים או בלי, עם אבקת אפיה או בלי, עם סוכר או בלי. יש כאלה שמכינים אותן אחת על השניה ויש את אלה שמטגנים אחת אחת. יש שמכינים אותן דקות מאוד ויש שאוהבים אותן עבות. כל משפחה והמנהג שלה.

לפני חג הפסח, זכיתי לבקר במרוקו, במחוזות ילדותה של אמי, והתרגשתי לראות ברחובות השוק נשים שמכינות מופלטה בדיוק כמו שהכינו אצלנו בבית. שם קוראים לזה: “מסמנה”. לכבוד הביקור ולכבוד המימונה, קבלו מתכון למופלטה שאני קוראת לה ‘מופלטה של השמחות’.

מצרכים

למריחה מעל:

דבש

עוד חמאה

לבצק:

2 חבילות מרגרינה/ מחמאה/ חמאה – להוציא מהמקרר לריכוך

1 קילו קמח

1 כף מלח

3 – 2.5 כוסות מים פושרים

מעט שמן לשימון השיש והתבנית

אופן ההכנה

  1. נערבב את הקמח ואת המלח (אנחנו מערבבים ידנית, אבל אפשר גם במיקסר עם וו גיטרה) ונוסיף את המים בהדרגה. מומלץ להתחיל עם כוס וחצי של מים ולהוסיף תוך כדי לישה את יתרת המים עד לקבלת בצק חלק וגמיש (לא דליל מדי אך גם לא קשה)
  2. נניח את הבצק בצד וניתן לו לנוח כ- 15 דקות
  3. נצבוט את הבצק לכדורים בגודל של קצת יותר מכדור פינג פונג ונניח את הכדורים על מגש מרוח בשמן או על השיש
  4. ‘נפתח’ כל כדור בצק לעיגול או לריבוע דק באופן הבא: נמרח שכבה דקה של מרגרינה/ חמאה ונקפל כמו בצק עלים את החלק התחתון לאמצע ולאחר מכן את החלק העליון ונחזור על הפעולה גם משני הצדדים לכיוון האמצע טיפ: אפשרות אחרת לרידוד היא לרדד כל כדור בצק עם ידיים משומנות, בין שני ניירות אפייה משומנים גם הם היטב
  5. נחמם מחבת על הכיריים ונשמן אותה עם מרגרינה
  6. ‘נפתח’ בעזרת שתי הידיים כל ריבוע שקיפלנו עד לקבלת עיגול דק (לא נורא אם הבצק יקרע קצת) נטגן במחבת ונהפוך לטיגון על הצד השני, לא לפני שהוספנו עוד מעט מרגרינה/ חמאה
  7. נוציא לצלחת הגשה יפה ונגיש חם עם דבש וחמאה לשפע, אושר, עושר ולחיים מתוקים

חבקו את המשפחה, יצרו זיכרונות ושתמיד תהיינה לכולנו סיבות לחגיגות. 

תרבחו ותסעדו!

 

המתכון באדיבות גילה דרעי בעלת העסק ‘טעימה מהלב’, שמשלב קינוחים מרוקאיים אותנטיים לצד עוגות מעוצבות, קינוחי כוסות, עוגיות לטבול בקפה, עוגות בחושות ועוד.

לחנות המקוונת של גילה לחצו כאן

מתכון למופלטה
מופלטה של השמחות

התחברות

ברוכים הבאים :)